Siirry pääsisältöön

Esilläolematonta esilläoloa

Luin joitain päiviä sitten Helsingin Sanomissa julkaistun artikkelin joka kertoi laulaja-lauluntekijä Rita Behmistä. Pistin merkille Behmin tavan puhua somesta, ja kuinka hän kokee ihmisten somekäytöksen usein melko egosentriseksi. Behm onkin halunnut säilyttää yksityiselämänsä suojassa julkisuudelta. Tämä näkemys taas riiteli hänen ex-kihlattunsa kirjailija Miki Liukkosen hyvin avoimen somekäytöksen kanssa. Itse kuulun Mikin tavoin enemmän tähän avoimemmin puhuvaan kastiin. Behmin sanat kuitenkin siitä, kuinka suuretkin poliittiset dragediat ja kansanmurhat onnistutaan kääntämään itseen postaamalla someen itkuinen selfie, osuivat johonkin minussa saaden pohtimaan omia agendojani siitä, miksi someen ylipäätään postaan.



Esilläolo ja itsensä markkinointi on olennainen osa esiintyvän muusikon ja taiteilijan ammattia ja sen rooli tuntuu kasvavan päivä päivältä modernissa ja jatkuvasti tietoteknisesti kehittyvässä yhteiskunnassamme. Olenkin viimeaikoina pyrkinyt viemään someani hieman ammatillisempaan suuntaan sillä valmistuin keväällä, ja rakennan uraa parhaillaan freelancemuusikkona. Huomaan kuitenkin pyöriväni kehää sen kanssa minkä ammatillisen suunnan ottaisin. Postasin jokin aika sitten Instagram feediin hieman kaupallisemman kuvan keikasta, joka ei kuitenkaan täysin ollut linjassa sen kanssa miten haluan profiloitua muusikkona ja taiteilijana. Päädyin pian poistamaan kuvan. Viime kesänä valmistujaisissani minusta taas otettiin kuvia juhlavaatteisiin sonnustautuneen lapsuudenkotini pihalla. Itse juhlissa pyrin puhumaan opiskeluajastani mahdollisimman realistisesti ja kaunistelemattomasti. Luin siellä muun muassa erään klassisen musiikin kulttuuriin ja Sibelius-Akatemiaan kriittisesti suhtautuvan tekstini. Jokin itse kuvassa ja sen postaamisessa kuitenkin tuntui sanovan "katsokaa nyt minua, kun olen valmistunut maineikkaasta koulusta". Se ei tuntunut hyvältä. 

Olen huomannut, että some on parhaimmillaan kanava jakaa tietoa ja nostaa esille erilaisia tekijöitä. Se on tapa vaikuttaa tai vaikkapa ilmaista itseään taiteellisesti. Mutta missä kohtaa somen tekeminen muuttuu egoistiseksi? Loppupeleissä taiteen tekemisellä tuntuu kuitenkin olevan melko vähän tekemistä taiteentekijän itsensä kanssa. Siinä melkeinpä parasta on itsensä unohtaminen koko prosessiin. Säveltäjä Einojuhani Rautavaara puhui säveltämisprosessistaan kuvaten säveltäjän tehtävän olevan kuin kätilön työtä. Hän saattaa jotain uutta maailmaan, mutta ei ole sävellyksen alkulähde. 

Jos myös unohtaisimme hetkeksi taiteen tekemiseen liittyvän mystifioinnin, herää kysymys onko intuitiivisuus ja luovuus pohjimmiltaan kuitenkin muista ihmisistä ja ympäristöstä vaikutteiden ottamistaPuhuttiinhan Mozartistakin aikoinaan, että hän oli "suuri varas", eli kopioi muiden ideoita ja melodioita. Vaikka ideat tuntuvat luomisprosessissa pulpahtavan esille omasta alitajunnasta, niin miten ne sinne mielen syviin kerroksiin ovat aluperin päätyneet? Eikö ihmismieli ylipäätään toimi sillä tavalla, että opimme matkimalla, eikä mikään idea koskaan alunperin ole kenenkään oma tai tyhjästä syntynyt? Olemme laumaeläimiä ja kaikista toimintakykyisimpiä ja vahvimmillamme yhteisössä jossa ideat ja ajatukset sekoittuvat ja peilaavat toisiaan.  

Entä miksi omiin onnistumisiin, itsekeskeisyyteen ja tähtihetkiin perustuva some tuntuu ainakin itselleni niin vastenmieliseltä? Jokin siinä tuntuu lietsovan kilpailua ja vastakkainasettelua. Olisiko taiteen tekijöille terveellistä pyristellä pois tällaisesta suorastaan neron aseman tavoittelusta? Neromyytin takana tuntuu kuitenkin pohjimmiltaan olevan yleisön hämmästyttäminen, kaupalliset intressit ja egon loistaminen itse taiteen jäädessä taka-alalle. Moni on varmaan törmännyt englanninkieliseen sanontaan "we rise by lifting others". On myönnettävä, etten ole koskaan täysin ymmärtänyt mitä tämä sanonta tarkoittaa. Eikö se, että nostaa jotakuta toista pidä sinut alempana? Olethan kirjaimellisesti se kehen tukeudutaan ja jonka yläpuolelle mennään - ja loppupeleissä muusikot ja taiteilijat kilpailevatkin keskenään samoista keikoista, näkyvyydestä ja apurahoista. Mutta voisiko olla, että uskomalla ja tukemalla sitä minkä koemme olevan hyvää toisissa, teemme tilaa hyvälle myös itsessämme? Ja jos nostamme somessa esiin sitä mihin uskomme, kertoo se olennaista tarinaa myös meistä? 

Entä mitä haavaa ihailluksi tulemisen tarpeella yritetään paikata? Yleisesti ihmisten luulisi pitävän toisissaan siitä, että heidän kanssan saa muodostetuksi turvallisen tilan ja kokemuksen siitä, että voi olla oma itsensä. Onko ihailluksi tulemisen tunne kuitenkin melko erilainen kuin kokemus nähdyksi tulemisesta? Ja eikö näistä jälkimmäinen ole myös yksi ihmisen perustarpeista?


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tarinoita kehollisuudesta, osa 1 - Naiskehon tunnistamaton potentiaali ja tukahdutettu musiikillinen ilmaisu

Olimme joitain vuosia sitten suuntaamassa mökkireissulle kolmestaan vanhempieni kanssa. Pysähdyimme paikallisessa hieman isommassa ruokakaupassa ostaaksemme viikonlopun ruoat. Pakastealtailla oli tarjous jolla sai neljä pitsaa kolmen hinnalla. Minä ja äitini emme syöneet punaista lihaa, joten tulimme siihen tulokseen, että ottaisimme kaksi kinkkupitsaa ja kaksi mozzarellapitsaa. Viikonlopun aikana minulta ja äidiltäni kuitenkin loppui ruoat kesken ja isäni mainitsi kuinka oli ihmetellyt jo kaupassa sitä, että miksi hänelle joka oli jo lastannut ostoskärryt täyteen makkaraa, oli ostettu kaksi lihaa sisältävää pitsaa, vaikka meitä ei-lihansyöjiä oli kaksi kertaa enemmän. Lähes kolmenkymmenen vuoden ajan uskoin, että ihminen tarvitsee vain kourallisen proteiinia päivässä. Aamupalani ja iltapalani harvoin sisälsivät muuta kuin leipää juustolla, tai puuroa marjoilla. Opiskeluaikoina rahat olivat yleisesti myös vähissä, ja proteiinituotteet maksoivat kaupassa enemmän kuin hiilihydraatit, kut...

Kuuden kuukauden hiljaisuuden jälkeen

Lopetin soittamisen kuin seinään viime vuoden lokakuussa. Sitä oli edeltanyt vuosia jatkunut ja lumipalloefektin lailla kasvanut paha olo. Kyse ei ollut mun kohdalla enää siitä, että olisin tietoisesti valinnut jättää soiton tauolle, vaan keholleni ja mielelleni tuli yksinkertaisesti raja vastaan. Siitä alkoi melkein puolen vuoden mittainen välitila, jossa olen ajelehtinut enemmän tai vähemmän päämäärättömänä; levännyt, lukenut kirjoja, seurannut inspiroivia vaikuttajia somessa, käynyt lukemattomia filosofisia keskusteluja elämästä, kävellyt ympäri Helsinkiä ja miettinyt mitkä asiat mua aikoinaan inspiroi, mitä rakastin.     Varsinkin loppuaikoina ennen soittotaukoa, mulle oli arkipäivää itsensä koneen lailla treenaamaan pakottaminen, voimakas ahdistus, sisuksia vääntävä pelko joka kerta kun piti mennä lavalle, sekä pohjamudissa rypevä itsetunto joka söi ilon koko elämältä. Kehoni oli jatkuvassa stressireaktiossa, rintaa puristi, hiukset tippuivat. Heräsin öisin hikisenä ja un...

Tarinoita kehollisuudesta, osa 2 - Fuck you I won’t do what you tell me

On elokuinen lauantai-aamu. Saavun vain muutamaa minuuttia ennen tunnin alkua joogastudiolle. Huonekasveilla ja valoketjuilla koristeltu sali on aseteltu täyteen harmaita joogamattoja. Ohjaaja on nuori vaalea hymyilevä nainen. Hän alkaa pohjustaa tuntia ja kertoo olevansa jännittynyt, koska on innoissaan tunnin teemasta. Tunti kantaa nimeä Big Leo Energy elokuun horoskooppimerkki leijonan mukaan. Tällä tunnilla keskityksemme Solar Plexukseen, joka sijaitsee joogafilosofian mukaan navan takana ruumiin keskustassa. Siitä käsin tulee päätöksen teko ja koko ”big yes” tai ”big no” -energia. Tunti alkaa joko selin makuulta tai istualtaan niin, että saamme rauhassa laskeutua tilaan. Nousemme seisomaan ja alamme taputella kehoamme; käsiä, jalkoja, rintaa, hartioita. Ohjaajan mukaan rintaan koputtelu nyrkeillä tai avokämmenillä vähentää ahdistusta. Tämän jälkeen alamme tärisyttämään koko kehoa musiikin tahdissa nostaen kantapäät ilmaan ja antaen niiden tippua alas päästäen kehon koko painon lat...