Siirry pääsisältöön

Irti päästämisen suloisuus ja sisäisen taitelijan etsiskely

Koen eläväni tällä hetkellä opintojen lopun ja työelämään siirtymisen nivelvaihetta. Mulla alkaa olemaan jo melko paljon taitoa ja tietoa siitä, miten alttoviulua soitetaan, mutta huomaan etten täysin vielä luota kykyihini tai tiedä, mitä koulun jälkeen tulee tapahtumaan. Olen siis kuullut viime kuukausina ympäriltä, kavereilta ja kolleegoilta, kaikenlaisia hyvää tarkoittavia neuvoja, mihin pitäisi keskittyä ja mitä välttää. Kuinka paljon harjoitella, miten valmistautua erilaisiin tehtäviin, miten tehdä koesoittoja, miten toimia freelancerina?

Mitä pitempään olen ollut osana klassisen musiikin maailmaa, olen huomannut, että se perustuu pitkälti kirjoittamattomiin sääntöihin, normeihin ja hierarkioihin. 
Huomaan että näiden eri velvoitteiden alle hukuttaa itsensä niin helposti. Tulee imaistuksi systeemiin, joka on vallinnut iät ja ajat, ja johon ihmiset usein sopeutuvat sisällään vain epämääräinen häivähdys pahasta olosta, joka ei kuitenkaan koskaan täysin konkretisoidu. Ja siitä systeemistä koen, että mun ongelmat ja uupuminen ovat saaneet alkunsa. 

Mut sit yks aamu heräsin ja totesin, et mä en halua tätä tällä tavoin. Mä huolehdin itsestäni ensin, koska se on ainoa tapa tehdä mitään pitkäjänteisesti tai loppupeleissä menestyksekkäästi. Neuvoja ja totuutena esitettyjä väitteitä sekä normeja on mun mielestä jo ihan tarpeeksi. Syyllistyn myös itsekin niiden toisteluun. Ja kuitenkaan mitään ei voi loppupeleissä yleistää. Me ollaan kaikki yksilöitä, ja oikeastaan vaan kärsitään siitä jos meitä pyritään sopeuttamaan toisten odotuksiin sen sijaan, että etsittäisiin vastaukset itsestämme.

Kävin muutama viikko sitten keskustelemassa vuosia sitten tapahtuneesta traumatisoineesta opettajakokemuksesta, ja aineenjohtaja jonka kanssa puhuin sanoi jotain hyvin mielenkiintoista: kyseessä on MUN elämä. 

Ja niinhän se on. Tää on mun arvokas, ainutkertainen kokemus siitä että oon elossa tällä planeetalla. Mut on, niin kuin kaikki on, jo ennalta tuomittu kuolemaan. Saan olla täällä vain vähän aikaa. Miksi siis mikään olisi sen arvoista, että eläisin täällä kärsimyksessä? 

Jooga on auttanut mua huomaamaan, että monet asiat lähtee sisältä. Siksi en jaksa enää pakottaa mitään. Soittaessakin oon niin kauan kuin muistan, miettinyt et miltä kaikki näyttää. Vaikka, kun katsoo menestyneitä solisteja ja muusikoita, heitä yhdistää yksi tekijä. Heidän liikkeensä näyttää luonnolliselta. Mitä jos se luonnollisuus ei tulekkaan pelkästään sitä kautta, että tehdään pelkästään lukemattomia toistoja ja hinkataan tekniikkaa. Mitä jos lopulta ei tarvita muuta kuin päästää irti ja kuunnella. Antaa itselle lupa nauttia. Parhaillaan musiikin tekeminen on mulle juuri totaalista läsnäoloa. On mahdollisuus tehdä kyseisestä hetkestä kaunis ja erityinen, saada aikaiseksi erilaisia tunnelmia, muuttaa kuulijoiden tunnetiloja, unohtaa kaikki ympäriltä, ehkä saada muutkin unohtamaan. Ja kun vuosien aikana oon unohtanut, että miksi tätä edes teen. Niin juuri siksi. Niiden kalliiden hetkien saavuttamiseksi.



Olen lukenut viime aikoina Barry Greenin ja W. Timothy Gallweyn kirjaa "The Inner Game of Music". Kirjassa puhutaan siitä, että hyvä suoritus muodostuu kolmesta osa-alueesta. Ulkoisesta suoriutumisesta, uuden oppimisesta, sekä muusikon omasta kokemuksesta. Kun mietin omaa uraani tähän mennessä, niin mun kolmio on ollut erittäin epäbalanssissa. Oon ollut aivan sairaalloisen kiinnostunut mitä muut musta ajattelee. Oon kytännyt muiden ilmeitä ja reaktioita ja saanut itseni niin hapettomaksi ja jäykäksi, että mun pahimmat pelot epäonnistumisesta on muuttuneet itseään toteuttaviksi ennusteiksi. Musiikin ammattiopinnoissa koen, että meille ei puhuta siitä, että soitosta kuuluisi nauttia. Ja että se jopa parantaa suoritusta. Tai siitä, että me muovaudutaan ja opitaan kokoajan uutta. Oppiminen ei lopu koskaan - eikä sen kuulukkaan loppua. Ainoa mitä kuulen, ja mistä puhutaan loputtomiin on se, että miten pitäisi suoriutua, ja kuinka virheet ja epävarmuudet on anteeksiantamattomia. Siinä ilo ja elämänenergia kuluu loppuun muita miellyttäessä. 

Mä olin käytännössä koko viime kevään soittamatta ja se on ollut yksi mun elämän parhaista päätöksistä. Absurdia on myös se, että mun soitto on itseasiassa vaan vapautunut, kehittynyt ja muhinut rauhassa tauon aikana. Sinä aikana olen ammentanut ihan hirveästi kirjoittamisesta, kuvataiteesta ja musiikin kuuntelusta. Olen etsinyt sen hukkuneen taiteilijan itsessäni ja muistanut että miksi tätä alun perin tein. Tajusin että oon tullut tähän maailmaan luomaan taidetta - ihan sama, haluaako kukaan sitä koskaan kuulla, lukea, maksaa siitä tai kuluttaa sitä. Mulle riittää et saan pitää sen kanavan auki itsessäni, ettei tää elämä tuntuis niin saakelin puulta ja arjelta ja työnteolta. En vieläkään tiedä mihin tää kaikki johtaa, eikä se ole edes täysin mun käsissä. Voi olla etten vaikka saa koskaan paikkaa mistään. Tai ehkä en edes halua paikkaa, sillä se tuntuu järkiratkaisulta, jolla vaan kuittaisin mun opintolainat ja ostaisin ruuan pöytään. Kaikki siis tulevaisuuden minän huolena ja ehkä päätettävissäkin. (Oikeastaan nyt haaveilen ennemminkin kirjan kirjoittamisesta ja liittymisestä johonkin Klezmer-bändiin) 

Olen viimeaikoina miettinyt, että mitä oikeastaan haluan tältä blogilta, ja tullut siihen tulokseen että haluan painottaa tän klassisen musiikin maailmaan, ja keskittyä erityisesti siihen liityviin tabuihin ja negatiivisiin puoliin. Olen huomannut, että näiden asioiden miettiminen on mulle melkein ehto sille, että pystyn tätä työtä tulevaisuudessa tekemään. Tämän lisäksi kaikki tekstit mitä olen julkaissut joko blogissa tai Instagramissa ovat saaneet niin paljon sen kaltaista palautetta, että koen niiden olevan sekä ajankohtaisia että jopa tarpeellisia. Mut katsotaan mitä tapahtuu. Olen sen tyyppinen ihminen, että mulla on monta rautaa tulessa, joten postaan uusia kirjoituksia silloin kun ehdin - ja postaan myös välillä tekstejä, jotka eivät ole täysin  viimeisteltyjä, koska en jaksa enää täydellisyyden tavoittelua. Eihän silloin ei voi tehdä mitään. 

Kommentit

  1. Mulle tuli vähän sellanen fiilis tosta aineenjohtajasta ja "sun elämän" korostamisesta että se on vaan osa sitä käsien pesemistä. "Tällasta tää nyt vaan on tällä alalla, sun pitää päättää otatko vai jätätkö." Eikä sit kuitenkaan tehä niille juurisyille mitään minkä takia monet voi huonosti. Mutta oonko liian pessimistinen :D koitko eri tavalla?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi, pahoittelut että tää kommentti oli mennyt multa ohi. Musta toi sun pointti on hyvä, ja hoksautti muakin miettimään asiaa vähän eri kulmasta. Myös tieto siitä, että mun valitus ei johtanut sen suurempiin toimenpiteisiin, ehkä puoltaa sun näkökulmaa.

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kuuden kuukauden hiljaisuuden jälkeen

Lopetin soittamisen kuin seinään viime vuoden lokakuussa. Sitä oli edeltanyt vuosia jatkunut ja lumipalloefektin lailla kasvanut paha olo. Kyse ei ollut mun kohdalla enää siitä, että olisin tietoisesti valinnut jättää soiton tauolle, vaan keholleni ja mielelleni tuli yksinkertaisesti raja vastaan. Siitä alkoi melkein puolen vuoden mittainen välitila, jossa olen ajelehtinut enemmän tai vähemmän päämäärättömänä; levännyt, lukenut kirjoja, seurannut inspiroivia vaikuttajia somessa, käynyt lukemattomia filosofisia keskusteluja elämästä, kävellyt ympäri Helsinkiä ja miettinyt mitkä asiat mua aikoinaan inspiroi, mitä rakastin.     Varsinkin loppuaikoina ennen soittotaukoa, mulle oli arkipäivää itsensä koneen lailla treenaamaan pakottaminen, voimakas ahdistus, sisuksia vääntävä pelko joka kerta kun piti mennä lavalle, sekä pohjamudissa rypevä itsetunto joka söi ilon koko elämältä. Kehoni oli jatkuvassa stressireaktiossa, rintaa puristi, hiukset tippuivat. Heräsin öisin hikisenä ja un...

Voiko sisustamatta jättäminen olla feministinen teko?

Meillä oli poikaystäväni kanssa jokin aikaa sitten melko vakava keskustelu siitä, miten taloutemme kotityöt jakautuvat. Olemme molemmat kokeneet tehneemme enemmän töitä kuin toinen ja päädyimme lopulta listaamaan tekemämm e asiat ylös. Luimme lis tat toisillemme ja pohdimme tapahtuneen työn, ja ennen kaikkea sitä vaatineen metatyön määrää. Viime aikoina minua vastaan on tullut tämä uusi käsite nimeltä metatyö, joka minulle tarkoittaa ajatustyötä, joka tapahtuu ennen varsinaisen tehtävän suorittamista. Se voi olla suunnittelua, asioista selvää ottamista Googlen avulla, mittailua, to do -listoja tai ajatuskarttoja.  (tämän postauksen kuvat ovat kotoamme jota en ole siistinyt kuvien ottamista varten, vaan pyrkinyt löytämään kauneutta myös sotkun keskeltä, eli siitä tilasta miltä kotimme näyttää 90% ajasta) Jenny Lehtinen summaa Ylen artikkelissa Metatyö räjäyttää äidin pään seuraavasti: "Metatyö on uuvuttavaa juuri siksi, että se saapuu elämään salaa ja on vaikeasti tunnistettavissa....

Introverttiydestä

Olin lapsena haaveilija. Minusta oli ihanaa, jos koko perhe oli viikonloppuina vaan kotona, eikä ollut tarvetta lähteä minnekkään. Nautin pienistä asioista, kuten tulesta takassa, karkkipäivästä ja perheen yhteisistä elokuvailloista. Olin tarkkailija ja tarvin aikaa rohkaistua uusiin tilanteisiin. Sitten jossain vaiheessa aikuiseksi kasvaessani, kun olin saanut tarpeeksi moneen kertaan kuulla, että olen liian hiljainen, rauhallinen tai ujo, opettelin esittämään itseni uudella tavalla. Päätin olla rempseämpi, ulospäinsuuntautuvampi, menevämpi, sellainen joka hengaa paljon kavereiden kanssa. Aloin kertoa tarinaa siitä kuinka 17 vuotta täytettyäni päätin muuttua ja "vihdoin pääsin ulos kuorestani".  Näin jokin aika sitten Instagramissa reelin koskien introvertti-ekstrovertti asetelmaa. Siinä roolit käännettiin vastakkain, eli introvertti meni kysymään kuvitteellisessa kouluympäristössä ekstrovertilta kysymyksiä, kuten "onko sinulla kaikki hyvin, sillä olet puhunut kokoajan...